چگونه زئوليت در دستگاه تصفيه آب و فاضلاب استفاده مي شود؟

۸۴ بازديد

دستگاه تصفيه آب براي رفع نيازهاي بشريت به طور مداوم در حال تحول و تغيير است و يكي از اين نيازها براي تأمين آب پاك است. صنعت دستگاه تصفيه آب همواره در حال تحقيق ، آزمايش و تدوين روشهاي جديد و بهبود يافته براي تصفيه فاضلاب و آب آشاميدني به روشهايي است كه هم از نظر كارآمد و هم براي محيط زيست سازگار باشد. ماده موجود در دستگاه تصفيه آب زئوليت يك راه حل طبيعي پايدار براي آب آشاميدني  و تصفيه فاضلاب است.

صدها سال است كه بشر از منابع تأمين شده طبيعت براي بهبود كيفيت زندگي ما استفاده كرده است. بعضي اوقات ما از آنها به شكلي كه در محيط موجود باشد استفاده مي كنيم و در موارد ديگر روشهاي جديد و خلاقانه اي براي اجراي آنها پيدا مي كنيم. به عنوان مثال ، ماسه و ذغال نمونه هاي بارز اين هستند. ما از اين ماده ها در تصفيه آب به عنوان واسطه فيلتر استفاده مي كنيم.

شن و ماسه اين كار را در طبيعت انجام مي دهد و آبهاي زيرزميني را از ذرات جامد خارج مي كند. ذغال سنگ تا سالهاي اخير هميشه به عنوان حامل انرژي گرما ديده مي شد. اكنون در هر تعداد از محصولات از مراقبت از پوست گرفته تا مكمل هاي ويتامين استفاده مي شود. همچنين ثابت شده است كه براي ايجاد آب آلوده به سموم خاص و ساير آلاينده ها ، فيلتر موثري ايجاد مي كند. بگذاريد اكنون روي مواد معدني زئوليت تمركز كنيم.

زئوليت چيست؟

هنگامي كه سنگ آتشفشان يا خاكستر آتشفشاني با آبهاي قليايي واكنش نشان مي دهد ، مي تواند زئوليت ايجاد كند. Zeolite ماده معدني است كه مي تواند در انواع ساختارهاي ساخته شده از آرايه هاي آلومينيوم ، سيليس و اكسيژن معروف به آلومينوسيليكات ها تشكيل شود. شايع ترين آن كلينوپتيلوليت است. ساختار و تركيب آنها باعث مي شود كه آنها متخلخل باشند و از نظر قابليت تبادل كاتيون بسيار متمايل باشند. درجه چنين خاصيت تبادل از نظر نوع ديگر متفاوت است و به دليل ناخالصي هاي احتمالي در زئوليت هاي طبيعي به طور قابل توجهي ضعيف تر هستند. با اين حال ، زئوليت ها به راحتي با محلول گرم آلومينا ، سيليس و سديم هيدروكسيد به صورت مصنوعي توليد مي شوند.

فيلترهاي مشبك

فيلترهاي رسانه به اندازه كافي ساده هستند كه مي توانند در خانه ساخته شوند. آنها در اصل از يك حوضچه تشكيل شده اند كه با مواد با اندازه و چگالي متفاوت لايه بندي شده است. يكي از تنظيمات رايج شيب ريز و درشت ماسه در بالاي تخت شن است كه در يك شيب نيز قرار دارد. ايده اين است كه از شكاف هاي بين دانه ها استفاده كنيد تا ذرات بسيار بزرگ براي عبور از آن استفاده كنيد. پيكربندي شرح داده شده در بالا همه چيز را در بالا جلب مي كند و لايه هاي پايين تر پشتيباني و فضاي تخليه را فراهم مي كند.

بقيه داراي شيب از بزرگ به كوچك هستند به طوري كه به محض عبور آب ، ذرات به تدريج لايه اي از لايه رخ مي دهند. ماده ي مورد استفاده در چنين فيلترهايي شامل آنتراسيت ، گارنت و كربن فعال شده است. هر يك از آنها ، از جمله شن و ماسه سنگ و زئوليت ، داراي خواصي هستند كه بر اساس آنچه مي توانند حذف كنند ، براي كاربردهاي مختلف آنها را زنده مي كند.

رسانه هاي تصفيه به صورت جداگانه قابل استفاده هستند ، اما در بسياري موارد استفاده از چندين مديوم مختلف به طور همزمان مفيد است. اين به سادگي يك فيلتر چندرسانه اي ناميده مي شود. در زير ، به بررسي خصوصيات رسانه دستگاه تصفيه آب زئوليت مي پردازيم ، كه به آن اجازه مي دهد تا يك كانديداي مناسب فيلتر براي آلودگي هايي كه مي تواند حذف كند و برنامه هاي كاربردي مورد استفاده در آن را داشته باشد.

چه چيزي در تصفيه آب زئوليت را به يك فيلتر صحيح تبديل مي كند؟

وقتي صحبت از فيلترها مي شود ، هرچه منافذ درون محيط تصفيه بيشتر باشد ، عملكرد فيلتراسيون كارايي بيشتري دارد. مدياي زئوليت منافذ زيادي دارد ، بنابراين ، آنها فقط ذرات بين دانه ها را نمي گيرند ، بلكه آنها را به تصرف خود در منافذ خود جذب مي كنند. اين كار تا حدودي توسط ظرفيت مواد معدني زئوليت براي تبادل كاتيون انجام مي شود ، بدين وسيله يون هاي مثبت را از آب دريافت مي كنند (يعني فلزات محلول ، سديم ، آمونياك) و آنها را جايگزين چيز ديگري مي كنند.

به دليل تراكم منافذ بسيار زياد ، زئوليت سطح بسيار مؤثري دارد ، به اين معني كه مي تواند مقادير زيادي از آلاينده ها را قبل از شستشوي پشتي جذب كند. رسانه ها همچنين مي توانند از فرآيند جذب براي جذب و حذف ذرات استفاده كنند. اين فرآيند يك اثر فعال است كه در آن ذرات به جاي اينكه منفعلانه در بين دانه ها گرفتار شوند ، به سطح رسانه مي چسبند.

Zeolite همچنين كمتر مستعد انسداد سريع است و اين يعني افت فشار كمتري كه در طول درمان تجربه مي شود. اين رسانه نسبت به بعضي از مواد ديگر نيز نسبت به مواد شيميايي مقاوم تر است و مي تواند مواد معدني سختي خاصي را از بين ببرد و از بين ببرد ، اجازه مي دهد تا در يك ظرفيت نرم كننده آب عمل كند.

خلاصه مزاياي رسانه تصفيه آب زئوليت:

  •  افت فشار كم
  •  ظرفيت تبادل كاتيون بالا
  • بارگيري مواد جامد بالا
  • مقاومت
  • مي تواند قابليت نرم شدن آب را داشته باشد

زئوليت مي تواند برايحذف موارد زير مفيد باشد:

  • كدورت
  •  فلزات سنگين
  •  هيدروكربن ها
  • باكتري ها
  • آمونياك
  • نيترات و فسفاتها
  • روغن
  • بو

برنامه هاي كاربردي:

  • تصفيه آب آشاميدني
  • تصفيه فاضلاب  / كنترل آلودگي
  •  تصفيه آب راديواكتيو
  • صنعت آبزيان / ماهيگيري
  • فرآيند صنعتي پيش تصفيه آب
  • تصفيه آب

http://alborzabcotavan.ir/چگونه-زئوليت-در-دستگاه-تصفيه-آب-و-فاضلا/


 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.